Veranderen van provider

Kan ik zomaar veranderen van provider?

Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen omtrent gsm providers, nummerbehoud, veranderen van provider, veranderen van abonnement, contracten, contractvoorwaarden, online bestellen, simkaarten, belwaarde en bellen in het buitenland.

Is veranderen van provider of abonnement gratis?

Dankzij de nieuwe telecom wet kunt u overstappen op elk willekeurig moment en hoeft u geen verbrekingsvergoeding meer betalen.

Opgelet: Providers mogen nog steeds een wettelijke contractduur van 6 maanden hanteren. Als dit het geval is moet u de eerste 6 maanden van uw contract respecteren om een verbrekingsvergoeding te vermijden.

Maar ook hier is er een beperking: de provider kan u maximum het aantal resterende maanden aanrekenen als verbreking. Bijvoorbeeld: Als u een contract van €15 per maand ondertekent voor 6 maanden en u wenst na 3 maanden te vertrekken, dan kan de provider u maximum 45 euro aanrekenen (= €15 p.m. x 3 resterende maanden).

Belangrijk: in de praktijk komt het zelden voor dat een provider nog een contractduur vraagt te respecteren aan zijn klanten, behalve als u een gsm abonnement met toestel koopt, dan komt het wel nogal eens voor.

Krijg ik een nieuwe simkaart als ik van provider verander?

Elke provider heeft zijn eigen simkaarten. Als u veranderd van gsm provider krijgt u dus inderdaad een nieuwe simkaart van uw nieuwe gsm provider.

Indien u overstapt laat u altijd uw oude SIM kaart in uw toestel steken, tot het moment dat het signaal van uw huidige provider wegvalt. Dan pas vervangt u de oude SIMkaart door de nieuwe die u thuis is toegestuurd. Op uw scherm verschijnt de naam van uw nieuwe provider. Uw overstap is gerealiseerd en u kan beginnen bellen.

Krijg ik een nieuwe simkaart als ik veranderd van abonnement bij mijn huidige provider?

In dat geval heeft u geen nieuwe simkaart nodig. De provider moet hier slechts een administratieve handeling uitvoeren.

Moet ik naar de winkel gaan om over te stappen?

Nee, gelukkig hoeft dit niet meer. Vandaag de dag kan u alles van thuis uit regelen. Gelukkig maar.

  1. Zoek op onze website het meest geschikte abonnement voor u.
  2. Klik op de “bestellen” en u gaat doorgestuurd worden naar de website van de provider of verkoper en u maakt daar online een bestelling.
  3. Vervolgens zal u een bevestiging per mail ontvangen en er wordt u thuis een simkaart toegestuurd. Van zodra uw huidige simkaart niet meer werkt, dan steekt u uw nieuwe simkaart in uw toestel en u kunt direct beginnen bellen.

Kan ik mijn GSM nummer behouden?

Alle GSM-operatoren zijn wettelijk verplicht om gratis uw huidige nummer over te nemen/dragen als u een nieuw gsm-abonnement of prepaid bestelt.

Tegenwoordig is veranderen van GSM-operator heel erg eenvoudig geworden. Alles is online aan te vragen, de sim-kaart wordt u gratis via de post geleverd binnen 24h. U kan bovendien altijd uw huidige gsm-nummer gratis behouden.

Moet ik zelf mijn huidig contract stopzetten alvorens ik een nieuw abonnement neem?

Er zijn 2 mogelijkheden:

1. Indien u van gsm-operator verandert en u wenst uw huidig (telefoon)nummer te behouden: Neen, dan hoeft u niet zelf uw contract bij uw huidige operator op te zeggen. Uw nieuwe provider regelt dit met uw huidige provider. U moet enkel uw bestelling online plaatsen en in het bestelformulier aangeven dat u uw nummer wenst te behouden.

2. Indien u van gsm-operator verandert en u wenst een nieuw (telefoon)nummer: Ja, dan dient u zelf uw contract op te zeggen bij uw huidige operator zodat uw huidige provider uw telefoonnummer en SIM-kaart kan deactiveren.

Om te vermijden tijdelijk zonder gsm te vallen, is het aan te raden te wachten totdat u de bevestiging van uw nieuwe operator heeft ontvangen dat uw nieuw gsm-nummer actief is, alvorens uw contract op te zeggen bij uw oude operator.

Hoe lang duurt een nummeroverdracht?

Doorgaans duurt dit niet langer dan 24u.Duurt het toch langer, neem dan zeker contact op met uw provider of verkoper.

Heb ik een contract als ik een iphone / gsm met abonnement neem?

Belangrijk om te weten is dat wanneer je een contract met gsm afsluit, hierbij dezelfde wettelijke bepaling geldt als bij een abonnement zonder gsm.

M.a.w. mag een provider u maximum een contractduur van 6 maanden aanbieden. Kijk goed naar de voorwaarden als u een contract aangaat. De meeste providers hanteren zelfs geen contractduur meer, maar sommige providers houden vast aan de 6 maanden contractduur.

Opgelet: dat wil niet zeggen dat u een contract kan aangaan met voor een “goedkope” smartphone te bekomen en dan na 2 maanden weg kan gaan zonder kosten en met “goedkope” smartphone. Ter verduidelijking: Heeft u geen contractduur? Dan kan u gratis weggaan (ook na 2 maanden). Heeft u een contractduur van 6 maanden? Dan betaald u een verbrekingsvergoeding, zijnde de resterende 4 maanden (in dit voorbeeld) van uw contract. Echter: Uw smartphone toestel moet u wel deels terugbetalen omdat u elke maand een stuk afbetaling doet voor uw smartphone (elke provider kan u hiervan een afschrijvingstabel voorzien). Op die manier probeert de provider u toch minstens 12 tot 24 maanden bij zich te houden.

Kan ik mijn gsm abonnement op een andere naam zetten?

Ja, dat kan. U zal hiervoor contact moeten opnemen met uw huidige provider. Die zal u en de nieuwe contracthouder een aantal documenten laten invullen en ondertekenen. Vervolgens zal de provider de nodige administratieve afhandeling voorzien. Deze dienst is doorgaans kosteloos.

Waar kan ik mijn simkaartnummer terugvinden?

Het SIM nummer staat vermeld op het contract van je huidige provider. Ook kun je het nummer op je SIM-kaart vinden, die in je GSM-toestel zit. Bij de meeste gsm toestellen zit de SIM-kaart onder de batterij of ernaast. Haal de SIM-kaart uit het toestel om het SIM nummer te achterhalen. De cijferreeks die naast de chip geprint staat is je SIM-kaartnummer.

Het SIM nummer bestaat uit een reeks van 12 tot 20 cijfers (afhankelijk van de operator).

Waar kan ik mijn klantennummer terugvinden?

Je klantnummer vind je terug op één van de volgende documenten:

je contract of aansluitingsformulier • je factuur of rekeningafschriften.

Vind je het nummer niet terug of je twijfelt of je het juiste klantnummer hebt? Bel dan naar de klantendienst/helpdesk van je huidige operator, geef je gsm-nummer door en de klantendienst kan het klantnummer erbij zoeken.

Kan ik mijn belwaarde behouden als ik verander van provider?

Als je bij dezelfde operator blijft wel. Bijvoorbeeld: je hebt een herlaadkaart van Proximus met €20 euro belwaarde op en je wijzigt dit naar een abonnement, dan zal deze €20 in mindering gebracht worden op je eerstvolgende factuur.

Schakel je om naar een andere provider, dan verlies je de belwaarde. Zorg dus dat je belwaarde eerst op is gebruikt alvorens je overschakelt naar een andere provider.

Heb je momenteel een abonnement en wil je een nieuw abonnement bij dezelfde provider of bij een andere provider: dan verlies je geen belwaarde. Je krijgt “pro rata” een afrekening. Bijvoorbeeld: je schakelt de 15e van de maand over naar een nieuw abonnement of provider, dan zal je huidig abonnement slechts gefactureerd worden tot die dag.

Kan ik mijn belwaarde behouden als ik verander prepaid naar abonnement?

Als je bij dezelfde operator blijft wel. Bijvoorbeeld: je hebt een herlaadkaart van Proximus met €20 euro belwaarde op en je wijzigt dit naar een abonnement, dan zal deze €20 in mindering gebracht worden op je eerstvolgende factuur.

Schakel je om naar een andere provider, dan verlies je de belwaarde. Zorg dus dat je belwaarde eerst op is gebruikt alvorens je overschakelt naar een andere provider.

Heb je momenteel een abonnement en wil je een nieuw abonnement bij dezelfde provider of bij een andere provider: dan verlies je geen belwaarde. Je krijgt “pro rata” een afrekening. Bijvoorbeeld: je schakelt de 15e van de maand over naar een nieuw abonnement of provider, dan zal je huidig abonnement slechts gefactureerd worden tot die dag.

Verlies ik mijn contactnummers als ik van provider en simkaart verander?

Stap je over naar een andere operator is het heel belangrijk dat je vooraf al jouw persoonlijke contacten kopieert van je oude SIM-kaart naar de telefoon. Raadpleeg de gsm-handleiding voor verdere instructies. Als je vervolgens de nieuwe SIM-kaart activeert, kun je altijd de nummers terug kopiëren van jouw telefoontoestel naar de nieuwe SIM-kaart.

Gewone simkaart, microsimkaart of nanosimkaart? Welke heb ik nodig?

Er zijn 3 soorten simkaarten. Afhankelijk van welk type toestel je hebt, moet je een simkaart kiezen. Vraag dit zeker na wanneer je een gsm koopt. Op de meeste websites staat bij de productinformatie vermeld welk type simkaart het toestel gebruikt.